Întrecere socialistă cu banii europeni. Care pesedist din Timiș a reușit să piardă cei mai mulți bani din PNRR?

Aproape 3,5 miliarde de euro au pierdut din PNRR cei mai de seamă pesediști din Timiș. Trei social-democrați din județ par să se fi luat la întrecere pentru a afla cine reușește să piardă mai mulți bani din PNRR. De săptămâna asta avem și un „campion” care cu greu mai poate fi depășit.  

Un articol de Bogdan Marta
Întrecere socialistă cu banii europeni. Care pesedist din Timiș a reușit să piardă cei mai mulți bani din PNRR?
Întrecere socialistă cu banii europeni. Care pesedist din Timiș a reușit să piardă cei mai mulți bani din PNRR?

Primul care s-a înscris în cursă a fost fostul președinte al CJ Timiș, actual primar al Lugojului, Călin Dobra (PSD). Acesta a trimis o scrisoare către Ministerul Sănătății prin care explica că administrația locală nu are cum să termine lucrările la noul spital municipal din localitate, până la finele anului viitor, și nici bani să le continue din fonduri proprii. Iar ministerul a luat decizia retragerii totale a celei mai mari finanțări din istoria Lugojului: 150 de milioane de euro din PNRR

Dar, chiar dacă pare o sumă uriașă, cele 150 de milioane de euro pălesc în fața „performanței” realizate de actualul președinte al CJ Timiș, Alfred Simonis. Astfel, la insistențele sale din vremea când era președinte al Camerei Deputaților și din dorința de a-și lega numele de un proiect grandios, „Freddy” a reușit să includă pe lista proiectelor finanțate din PNRR construcția și dotarea viitorului Institut Oncologic din Timișoara. 

Pentru a face loc acestui proiect, oficialii de la București au scos de pe listă două obiective mult mai mature și mai realiste: construcția noii maternități și dotarea Corpului B al Spitalului de Copii din Timișoara. 

Deși proiectul Institutului Oncologic este realizat de Ministerul Sănătății, prin Compania Națională de Investiții, la fel ca la viitorul Stadion „Dan Păltinișanu”, Simonis vrea să își lege numele de acesta, chiar dacă instituția pe care o conduce nu are niciun aport. În orice caz, demolarea vechii construcții de pe Calea Torontalului a început abia marți, 15 iulie 2025. Aceasta va trebui să fie aproape rasă de pe fața pământului pentru ca mai apoi să fie construit noul institut. Iar cum până la termenul limită din PNRR de 31 decembrie 2026 mai sunt 17 luni, este imposibil ca acest lucru să se întâmple. Deci încă 250 de milioane de euro pierdute din PNRR. 

Este important de menționat că Simonis știe acest lucru și de aceea dă semnale că Ministerul Sănătății caută deja alte surse de finanțare: fie un împrumut, fie alte programe europene. Însă asta nu înseamnă că banii nu au fost pierduți. Cele 250 de milioane de euro au fost, sunt și vor fi de nerecuperat

Dar, cu 250 de milioane de euro, Alfred Simonis iese doar pe locul 2 în întrecerea stahanovistă dintre pesediști pentru a afla cine poate pierde mai mulți bani din PNRR. 

Campionul absolut și la o distanță uriașă față de „competitori” este Sorin Grindeanu, fostul ministru al Transporturilor. 

Astfel, marți, chiar Ministerul Transporturilor a dat un comunicat de presă prin care a anunțat că România a pierdut aproximativ 3 miliarde de euro (!!!!) din PNRR pentru că oamenii lui Grindeanu din minister nu au corelat achizițiile publice pentru mai multe proiecte majore (unele deja finalizate) cu sistemul de achiziții al Uniunii Europene. Mai clar, și-au bătut joc de banii europeni, iar UE nu va deconta lucrările, chiar dacă acestea au fost executate. 

Proiectele în cauză sunt următoarele: 

• Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației. Lotul a costat circa 4,2 miliarde de lei (840 milioane euro) și aproape era integral construit de firmele lui Umbrărescu
• Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație. Acesta a fost construit de Asocierea Impressa Pizzarotti & C SPA - Pizzarotti SA - Retter Project Management SRL. Pret: 1.468.550.055,22 lei fara TVA, durata de executie 20 de luni
• Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) - aceste loturi costau circa 800 de milioane de euro
• Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) - circa 700 milioane de euro, trei tronsoane construite de firmele lui Umbrărescu
• Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș. 

Astfel, cu 3 miliarde de euro pierdute din PNRR, Grindeanu iese detașat pe primul loc. Deocamdată, pentru că nu știm niciodată ce ne rezervă viitorul. 

 

SMTT
Cumpără-ne o cafea