Retim răspunde acuzațiilor privind Depozitul Ghizela: „Problemele vin din lipsa infrastructurii, nu din operare”

În urma unor declarații recente făcute de oficiali ai județului Timiș, printre care Alfred Simonis (PSD), Alexandru Iovescu (PSD) sau Alin Nica (fost-PNL), compania RETIM a transmis un punct de vedere detaliat, prin care respinge acuzațiile de „depozitare la grămadă” a deșeurilor sau de poluare la Ghizela. Operatorul susține că problemele actuale ale sistemului județean de gestionare a deșeurilor sunt generate de lipsa investițiilor în infrastructură și de întârzierile autorităților.

Un articol de Bogdan Marta
Retim răspunde acuzațiilor privind Depozitul Ghizela: „Problemele vin din lipsa infrastructurii, nu din operare”
Retim răspunde acuzațiilor privind Depozitul Ghizela: „Problemele vin din lipsa infrastructurii, nu din operare”

Principalele acuzații și răspunsurile RETIM

1. Deșeurile colectate separat ar fi fost depozitate „la grămadă”

  • La Stația de Sortare Ghizela, anual sunt gestionate 7.000 tone de reciclabile, dintre care 2.000 tone merg la reciclatori, iar restul este valorificat energetic – adică 90% din cantitate este deviată de la depozitare.

  • Linia de sortare de la Timișoara (capacitate 25.000 tone/an) nu a putut fi folosită între octombrie 2023 și aprilie 2025, pentru că RETIM a preluat-o complet nefuncțională și fără autorizație de mediu. Stația a fost readusă la funcționalitate în iulie 2024, dar autorizația a fost emisă abia pe 7 mai 2025, la 17 luni după solicitare și cu trei săptămâni înainte de finalul contractului RETIM.

  • Din această cauză, deșeurile din Timișoara au fost transferate la Ghizela, care nu are capacități suficiente pentru tratarea lor.

2. Depozitul Ghizela ar fi plin și trebuie închis

  • În iunie 2025, gradul de umplere al Celulei 2 era de 90%, ceea ce permite continuarea exploatării timp de cel puțin un an și chiar până la doi ani dacă Stația din Timișoara funcționează corespunzător.

  • RETIM a propus Consiliului Județean o soluție simplă: creșterea cu câțiva metri a înălțimii de depozitare, cu acceptul autorităților.

  • Indiferent de scenariu, compania susține că există timp suficient pentru deschiderea Celulei 3, obligație a Consiliului Județean Timiș, fără să fie nevoie de transferarea deșeurilor în alte județe.

3. Ghizela ar polua cu levigat

  • RETIM afirmă că factorii de mediu sunt strict monitorizați și că în 12 ani de funcționare nu a existat vreo poluare provocată de operator.

  • Levigatul este un produs normal al descompunerii deșeurilor, iar la Ghizela acesta este tratat prin două stații de epurare cu osmoză inversă.

  • În râul Timiș este evacuată doar apa tratată, iar calitatea este verificată prin analize ale unor laboratoare acreditate.

4. Depozitul s-ar fi umplut mai repede din cauza RETIM

  • În județ se produc anual peste 220.000 tone de deșeuri.

  • Stația de sortare din Timișoara ar trebui să proceseze 130.000 tone/an, dar nu a funcționat aproape deloc după 2018.

  • Capacitatea maximă a Ghizelei este de 95.000 tone/an, din care RETIM reușește să devieze aproximativ 25.000 tone/an de la depozitare. Aproape 20.000 tone sunt valorificate energetic prin investițiile proprii ale companiei.

  • Din cauza blocajelor de la Timișoara, la Ghizela au ajuns anual peste 60.000 tone suplimentare, neprevăzute în contract.

  • Consiliul Județean a recunoscut situația încă din 2021, prin Planul Județean de Gestiune a Deșeurilor, care prevedea investiții de zeci de milioane de euro – investiții care ar fi trebuit să fie operaționale în 2024.

Consecințe și perspective

RETIM atrage atenția că decizia Consiliului Județean Timiș de a înființa o societate proprie care să administreze depozitul și stația de sortare nu rezolvă problemele structurale ale sistemului:

  • Pe termen scurt, măsura va duce la creșterea costurilor de operare, plătite de cetățeni, fie direct prin tarife, fie indirect prin bugetele publice.

  • Costurile ar putea crește și din cauza transportului deșeurilor către depozite din județe vecine (Hunedoara, Arad).

  • Problema reală nu ține de operarea infrastructurii existente, ci de lipsa unor investiții majore în procesare și retehnologizare.

Concluzia companiei

RETIM își reafirmă disponibilitatea de a colabora transparent cu autoritățile, subliniind că „soluțiile reale vin din conlucrarea cu operatorii privați care și-au dovedit competența, dar și din asumarea responsabilităților legale ale instituțiilor publice în dezvoltarea infrastructurii de procesare a deșeurilor”.

SMTT
Cumpără-ne o cafea